onsdag 13 januari 2010

Inskolning på dagis för prinsessorna:)

Idag var första dagen på prinsessornas nya dagis. Clara på ett ställe och Wilma på ett annat. Jag fick äran att följa med Clara, hon fick välja vem hon ville ha med sig. Och det blev mamsen! Med spänning inför första dagen och med många nya intryck så gick det sååå bra. Clara älskar som sagt dagis och det gör det lite lättare att slappna av och känna att det ska funka bra. Vi steg in och blev välkomnade av hennes inskolningsfröken. Och goa Clara hinner knappt säga "hej" förräns hon berättar att "jag har nya strumpor idag som min mamma köpt, ser du att det är hästar på dom, superfina jö" Min söta tjeja.... Vi fick titta runt på avdelningen och hon var mycket nyfiken och man såg hur hon försökte ta in alla nya intryck och höll en liten reseverad blick i början. Såg på henne under ett tag att det blev lite mycket och tårarna var nära, men det ordnade upp sig. Tre andra tjejer stod i ett hörn och var så nyfikna. Det hade pratats mycket om att Clara skulle börja hos dom och alla barnen hade längtat så efter att få se henne berättade fröken. Dom följde efter oss genom hela rundturen:)

Sen fick jag välja ut en plats där jag skulle sitta under hela inskolningen, just för att Clara själv ska kunna dra sig ifrån och samtidigt veta att jag sitter på samma plats hela tiden när hon känner att hon behöver min närhet. Ett mycket bra sätt tycker jag, instället för att gå efter som en svans när det egentligen kanske inte behövs. Gillar ide'n starkt!

Vi var där en timme och jag kan säga att hon kom nog till mig 1 gång under en 40 minuters period. Dom började rita och Clara ritade hela sin familj som var indianer. Och när det var dax att åka hem så vard et inte lättast att få med tjejan hem. Hon ville vara kvar och tyckte att jag kunde ju hämta henne sen. Claran har saknat dagis nu under ledigheten och hon älkar verkligen att få vara på dagis. Men lilla gumman, några dagar till få nog mamma följa med. Men en inskolning på två veckor blir det inte. Högst en vecka tyckte fröken. För hon såg att det här kommer funka så bra så lika bra att köra igång så fort det går. Det var med postitiva och glada miner prinsessan och jag lämnade första dagen på NYA dagis:)

Wilma och pappa hade också haft det bra. pappa hade valt ut en plats han också och han som jag hade känt sig lite ensam:) Wilma blev helt crazy när hon insåg att "men hallå, får jag röra denna, ska ni inte säga ajabaja, och denna med å denna å denna..." Ja, på dagis är sakerna allas. Inte mammas, pappas eller syrrans....ALLA får ha....jippie! inget ajabaja här inte. Och tydligen så hade hon försökt rymma redan första dagen....hmm...till den andra avdelning...haha... Och av alla leksakerna hade hon hittat sex träpinnar som hon gått runt med hela tiden....supernöjd! Så det känns som att det kommer gå så bra med lilla hjärtat också...sen kommer det väl alltid en motgång med tiden, men vi ska nog vara glada, för vi har två små tjejer som älskar dagis. Allt blir så mycket lättare och vi som föräldrar kan med lugna och positiva tankar lämna våra barn och veta att dom trivs och känner att dagis är något positivt. Slippa känna den där ångersten och klumpen i magen.....Den klarar man sig faktiskt mycket bättre utan:) 

Vi älskar er våra underbara fina små tjejer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar